foto pinterest

Als je in het hier en nu leeft, pieker je niet…

943 keer bekeken
Lees tijd: 3 minuten

Ik las laatst: Als je in het hier en nu leeft, pieker je niet. Tsja.
Daar zit natuurlijk wat in. Want negen van de tien keer heb je op dit moment geen probleem. Je bent immers waar je bent. En als er dan wat aan de hand is, kun je daar meteen op anticiperen. Piekeren wordt ook weleens gekscherend de andere kant op fantaseren genoemd. Waar je heerlijk kunt weg fantaseren over een komende vakantie, kun je jezelf helemaal vast piekeren in iets wat minder prettig voelt. En dat is vaak erg vermoeiend.

Ik zag een groot piekerhoofd

Ik keek laatst in de spiegel en constateerde een groot piekerhoofd.
Het zat zo. Ik had een WhatsApp conversatie met iemand. Laten we haar voor het gemak Tara noemen. Er werden wat grapjes over en weer gemaakt maar uiteindelijk resulteerde die grapjes in een serieuze ondertoon die minder lekker viel bij ons beide. De (app) toon werd, zeg maar, anders. Er viel zelfs een app stilte van twee dagen. Ik snapte er niets van. Had ik wat verkeerd gedaan? Zij reageerde toch ook raar? Je snapt, mijn piekerhoofd ging acuut aan. Het hele verhaal werd in mijn hoofd meerdere malen ge-herkauwd en werd daardoor steeds ingewikkelder en groter voor mijn gevoel. Ik kon het op een gegeven moment zelfs in mijn lijf voelen. Bizar.

Lijntjes kort houden

Toch weet ik uit eerdere piekerervaringen, ja ik ben ervaringsdeskundige op dit gebied, dat lijntjes kort houden de beste manier is om uit je piekerhoofd te komen. Dit betekent: niet te lang in blijven hangen maar mijzelf bij de kladden pakken en voor de dag ermee. Ik belde Tara op, legde uit dat ik door ons app contact aan het piekeren was geslagen en dat ik haar graag wilde spreken. Gelukkig voelde zij hetzelfde en konden we elkaar diezelfde dag nog zien. Het bleek dat het hier ging om een miscommunicatie.
Verkeerde interpretatie van appjes of mailtjes zijn zo gemaakt, dat zie je maar weer.
Doordat we elkaar nu aan konden kijken en konden luisteren naar elkaar, was het ‘probleem’ al snel opgelost en konden we weer vrolijk verder.
Mijn lijf voelde weer licht en mijn piekerhoofd maakte plaats voor een rustige hersenpan.

Voorbeelden genoeg over piekeren

Er zijn zoveel situaties te bedenken waarover je kunt piekeren bijvoorbeeld:
– Over de kinderen; gaat het wel goed met ze?
– Over je relatie; wil ik nog wel verder met deze man/ vrouw?
– Over een confrontatie die je hebt gehad met je baas
– Over je werk; wil ik dit nog wel blijven doen?
– De wat als gedachten kunnen je ook een piekerhoofd bezorgen.
– En vul hier jouw piekergedachtes maar in.

Tips voor piekeraars

De volgende punten kunnen je wellicht helpen als je in zo’n piekerhoofd bent belandt:
– Korte lijntjes houden. Is er iets tussen jou en een ander, maak dan z.s.m. live contact en zeg dat je je zorgen maakt. Praat daarbij in de ik- vorm. Dus niet: jij zorgt ervoor dat ik enorm aan het piekeren ben ,maar: ik merk dat ik erg aan het piekeren ben waardoor ik zelfs niet goed meer kan slapen. Ik zou daarom graag even willen praten over dat wat mij dwars zit. Het liefst vandaag nog.
– Vraag jezelf af: Heb ik op dit moment een probleem? Vaak is het antwoord nee en dat relativeert.
– Is mijn piekeren reëel? Zo ja: Welke stap kan ik nu nemen om het op te lossen. Zo nee: Wat maakt dat ik hier over pieker?
– Plan een piekerkwartier voor jezelf in. In dat kwartier schrijf je alles op waar je over piekert. Voor de rest van de dag en nacht wordt er niet gepiekerd. Dit lucht vaak op.

Het kan ook zijn dat je al heel lang met iets rondloopt waardoor je steeds weer aan het piekeren slaat. Een onderwerp dat schuurt in je hoofd en lijf. Dit is vervelend want het kost bakken met energie, je wordt er niet vrolijker van en het kost je ook vaak nog eens je nachtrust. Dan is het raadzaam om er eens met iemand er over te praten. Delen van je pieker gedachten levert sowieso wat op. Je hoofd en hart luchten geeft ruimte en rust.

Anti – piekermaand = gratis anti- piekersessie

Ik heb deze maand gebombardeerd tot anti-pieker maand. Dit omdat ik het zelf tegenkwam en zo goed weet hoe vervelend het is en hoeveel energie dit kost. Dat is zonde van onze levensuren! Daarom geef ik in de maand maart de eerste drie inschrijvingen voor een anti-pieker sessie van 1 uur (t.w.v. € 80,- per persoon) kado. In dit uur luister ik naar waar jij over piekert, bied ik je handvatten aan en leer ik je een ontspanningsoefening toe te passen. Je kunt je nu hier voor inschrijven o.v.v. anti-piekersessie. Je krijgt sowieso antwoord van mij. (foto pinterest)

maaike boersma

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *