Reis door spreekwoordelijk lichaam #5 Schouders

Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen….
De reis door het spreekwoordelijk lichaam gaat verder en we staan stil bij station schouders. Er zijn een aantal gezegdes, uitdrukkingen of spreekwoorden met betrekking tot de schouders. Dat is ook niet zo gek. Schouders hebben nogal wat te (ver)dragen tijdens een mensenleven. Er wordt heel wat op de schouders gedrukt.
En dan heb ik het niet alleen over het hoofd en de hals die worden gedragen door de schouders. In psychische zin kun je ook een last op je schouders meedragen.
Dit kan zomaar komen doordat je bijvoorbeeld een groot verantwoordelijkheidsgevoel, werkstress, verdriet of onzekerheid op je schouders draagt. Misschien leg je de lat voor jezelf wel erg hoog omdat je bang bent om te falen. Als je hier mee door blijft lopen, kunnen deze factoren een stapeleffect veroorzaken. Het lichaam kan uiteindelijk de belasting niet meer verwerken, waardoor er fysieke klachten ontstaan.

Misschien herken je het zelf wel: stijve schouders, gespannen schouders of vastzittende schouders. Omdat dit lastig is en een vervelend gevoel geeft, ga je met deze klachten naar de fysiotherapeut of masseur. Vooral het laatste kan zowel voor het lichaam als voor de geest zeer ontspannend werken. De doorbloeding in armen, rug en nek worden weer op gang gebracht, zodat afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd. Het helpt de spieren soepel houden. Zeker een aanrader om jezelf dat eens per maand te gunnen.
Of de kernklacht hier mee wordt opgelost, betwijfel ik. Daarmee bedoel ik als het gaat om een psychisch stuk. Het is namelijk voor je lijf en je hoofd zeer effectief om eens te praten met een therapeut over dat waar je mee worstelt en voelt als een last op je schouders. Op die manier pak je je probleem bij de kern aan, waardoor er werkelijk spanning losgelaten kan worden. Dan valt er ongetwijfeld een last van je schouders.

Een bewustzijns oefening die ik je mee wil geven om thuis of op je werk te doen is de volgende;
Ga eens zitten met beide voeten op de grond. Sluit je ogen en adem een paar keer diep door. Vraag je zelf eens af hoe het met je is op dit moment. Voel eens. En ga dan eens met je aandacht naar je schouders. Hoe voelen deze? Trek je ze op? Of zijn ze ontspannen? Wat zouden je schouders zeggen als ze een stem zouden hebben? Zijn ze tevreden? Kunnen ze de druk aan? Of mag het wel een beetje meer relaxed?
Adem eens naar je schouders toe. Hoe voelt dat? Het is een manier om even stil te staan bij dat wat jouw schouders te dragen hebben. Aandacht geven aan dat wat is.

De volgende stop is bij het hart.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *