digitale detox, offline

5 tips om je smartphone gebruik te minderen

708 keer bekeken
Lees tijd: 2 minuten

We doen het allemaal: Scrollen

 

En dat is ook helemaal niet erg. Maar het wordt wel vervelend als het je leven gaat beheersen. Bijvoorbeeld op elk vrij moment je telefoon pakken om te kijken of je iets gemist hebt. Ook wel FOMO (fear of missing out) genoemd. Je voelt wel dat het energie kost en dat doet het ook, maar toch slaag je er niet in om te minderen.

Toen ik voor een half jaar mijn smartphone omruilde voor een ouderwetse Nokia (zie blogs), kwam ik er pas achter hoeveel ruimte mijn smartphone in had genomen in mijn dagelijks leven. Ik merkte het aan het feit dat ik mijn Nokia, waar niks op gebeurde, toch constant checkte. Het was een gewoonte geworden. Naarmate de tijd vorderde, veranderde mijn leefstijl op dat gebied. Ik was steeds minder bezig met mijn telefoon en dat resulteerde in meer rust, ruimte, tijd en focus. De moeite waard dus. Natuurlijk hoeft het niet meteen zo drastisch. Met een aantal handige tips kun je ook al je smartphone gebruik te minderen. Hier zijn de tips:

5 tips om je smartphone gebruik te minderen:

 

1) Notificaties uit – de grootste tijdslurper is Whatsapp. En met name de groepen. We Whatsappen wat af op een dag. Zet daarom alle push- berichten uit zodat je niet steeds gestoord wordt. Als er echt nood aan de man is, dan krijg je dat vast wel op tijd door. Het uitzetten van notificaties geldt overigens ook voor de socialmedia & nieuws apps. Geluidjes, visuele meldingen, knipperende icoontjes, zet ze uit. Het zijn echte stoorzenders en tijdslurpers.
2) Even lekker chillen op de bank met je lief of kinderen? Leg je telefoon dan uit het zicht. Voor je het weet is je samen zijn moment voorbij gescrold. Door ‘m weg te leggen pak je ‘m echt veel minder op. Ik leg de mijne ‘s avonds meestal in de keuken.
3) Zet er een tijdslot op. Ik heb ‘m ingesteld om 21.00 uur ‘savonds tot 8 uur ‘sochtends. Helpt zeker.
4) Vraag jezelf af waarom je eigenlijk zo bezig bent met je smartphone.  Confronteer jezelf met de tijd die je besteed aan je smartphone per dag (App Moment op Android, standaard op Iphone ).
5) Zorg ervoor dat je telefoon beneden blijft. Je hebt ‘m echt niet nodig in je bed, op het toilet of in de douche. Nee, echt niet.

 

2 uur minder scrollen per dag, is 56 uur per maand. Ik bedoel maar.

 

Begin eens voor één dag met deze punten . En bouw het dan uit. Zo maak je jezelf bewust van je telefoongebruik. Het zijn voornamelijk automatische handelingen die je doet. Even dit checken en even dat. En voor je het weet ben je zo weer veel tijd kwijt aan het scrollen. Toch mooi als je met deze punten al een uur of 2 per dag minder bezig bent met je smartphone.                               Dat is 14 uur in de week en dat is 56 uur in de maand ongeveer. Ik bedoel maar. Die tijd kun je vast ook heel goed gebruiken voor andere leuke en/of nuttige dingen. 😉

En vergeet vooral niet dat je aan het eind van je leven geen één scrolmoment hebt onthouden. Wel de belevenissen en contactmomenten die je hebt opgedaan met je lief, je kinderen en verdere mensen die je dierbaar zijn.

Succes!

Maaike

 

Geplaatst in

maaike boersma

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.